Listopad 2016

Co se děje za dveřmi a nevidíme, nebo spíš nechceme vidět

18. listopadu 2016 v 10:02 | Viktoria |  Vaše příběhy
Křik a pláč. Hrnec o stěnu nezvykle duní. Ten tupý úder v podobě důlku v kovu už nezmizí. Rajská omáčka potřísnila strop jako kapky krve. Děsivý pohled. Střepy skla z rozbitých sklenic řežou do nohou. Postava tak obrovská, a ještě větší představuje zlo. Zuřivý pohled, oči prosycené krvavými žilkami, v potu tváře a zápachu těžkých myšlenek stojí tady jako pán světa. Jako strůjce našich osudů, jako diktátor. Jeho velikost je proti malému zuboženému tělu kroutícímu se v koutě téměř nadpřirozená. Výjev až smrtonosný.
Nyní má příležitost se zbavit své přítěže, jak on tomu říká. Jeho mysl je omámena vztekem, nenávistí, zoufalstvím a alkoholem. Jeho zbraní je síla. Síla, kterou, nám už několik měsíců dává pečlivě najevo. Síla, kterou nyní může v plné moci využít. V moci naprosto neomezené. Však jak by se také mohlo to třesoucí se malé tělo bránit. Jediné, co má, je víra a naděje.
A tři děti schované za rohem v bezbranných pocitech utopené.
Slzy v očích už pálí. Ona bojovala za nás, chtěla nás chránit a vždycky chránila. Až doteď.
Do okamžiku, kdy všechny její snahy jsou marné, protože už nemá zbraň. Nemá nic, čím by nás ubránila. V jeho očích už je jen kusem masa ležícím na podlaze. Pro nás andělem s otrhanými křídly, který už nemůže znovu vzlétnout. Andělem, který teď možná zemře.
Když dítě vidí svou matku umírat, trpí s ní. Bojí se o ni, ale hlavně o sebe.

Ve chvíli, kdy jsme se postavili před něj, třebaže třímal v ruce nůž, už jsme nebyli ani dětmi, ale ani dospělí.


(autentická výpověď 17ti leté dívky o incidentu, který se odehrál před 6 lety)
dotazník:
přispějte prosím informacemi

Jar na knedlíky, kafe z piškotů a telefon v ledničce. Co teď?

6. listopadu 2016 v 17:52 | Viktoria |  Praxe
Na úvod na rovinu upřesňuji, že nemám nastudovaný žádný materiál.
Jedná se čistě o mou osobní zkušenost.

Babičky hodně zapomínají, to už bereme tak nějak přirozeně. Když se ale jedná o alzheimera, dělá se všechno složitějším. Jedná se o velmi individuální chorobu, u každého pacienta si může vybírat svou daň různě a hlavně se liší v rychlosti postupu. Kdy je ale člověk skutečně ohrožen?
Pro někoho s touto chorobou je běžné se ztratit ve městě i ve vlastním bytě, nepoznat své blízké, nemoci si nachystat jídlo, atd. O tom, jak je ale tato choroba zákeřná a jak její oběti musí trpět, se tu dnes rozepisovat nechci. Všechna má slova proto znějí trochu nadneseně, omlouvám se, jestli se někoho dotkla.

Moje osobní zkušenosti s péčí:
Nejvíce danou osobu zraníte, když jí budete vyčítat, že zapomíná. Tyto lidi to neuvěřitelně bolí, protože vědí, že s tím toho příliš neudělají a příště se to stane znova.
(Informace se týkají střední intenzity onemocnění)

  • Věci na svém místě.
Osoba musí mít věci přesně na těch místech, kde je vždycky mívala ještě před přejitím kritického bodu. Například když je mycí prostředek
na nádobí vždy u dřezu, ale někdo jej posune dál a olej poposune ještě dál, může očekávat maso "smažené" na jaru.
  • Léky očíslované a přehledně uložené. Nevnucovat!
Lidé přirozeně zapomenou i jestli brali léky. Je to kvůli snížené pozornosti. Taky jim léky nevnucujte, že je musí brát za každnou cenu. Vytvoří si k nim často negativní postoj, jako že jsou nustností, na kterou mohou zapomenout a budou za špatné.
  • Fotografie blízkých osob a věcí, které má rád/a.
Pokud nechcete osobu dostat do nepříjemné situace, že nebude vědět, proč jste v jejím bytě a proč jste přišli, nechávejte jí na očích fotografie rodiny a věcí, na které byla osoba fixovaná (např. pes, kočka) Budou si je tak lépe pamatovat a v jejich životě nevznikne prázdné místo, které se promění v pocit osamělosti.
  • Trpělivost!
Jeden z hlavních bodů! Nikdy žádné věty typu "babi to už jsi říkala". Nikdy! Pokud snahu tohoto člověka odbydete těmito slovy, začne si připadat osamělý, že si s ním nechcete povídat. Raději si jednu historku vyslechnout čtyřikrát a zatnout zuby, než zranit.
  • Kontrolovat.
Ano, bohužel. V pozdních stádiích už je nutný nepřetržitý dohled. Dokud si ale většinu věcí je osoba schopná obstarat sama, je důležité je i občas kontrolovat. Zda vzala léky, hlídat dobu jídla a co jí, dodržení spánkového režimu, hygieny, apod.
  • Komunikovat.
Lidé s alzheimerem často propadají smutku a osamění. Musí se s nimi komunikovat, připomínat jim, že rodina je stále tady. Mluvit pomalu, srozumitelně, pokud možno vše podstatné zdělit za krátkou dobu. Důležité věci často opakovat.

Máte nějaké vlastní zkušenosti? Napiště do komentářů či na můj email.

Energetická křivka a jak vyzrát na mizerné výsledky

1. listopadu 2016 v 16:28 | Viktoria |  Praxe
V podstatě se jedná a metodu sebepoznávací.

Projekt, který jste udělali není podle Vašich původních představ, ale měnit to už přece nebudete? Rozvržená práce se táhne jako šnek?

Každý z nás máme přes oněch pověstných 24 hodin různý stav lenosti, aktivity a únavy. Pokud vám vaše plány nevychází tak, jak byste potřebovali, protože to trvá nezvykle dlouho nebo jsou výsledky mizerné, je čas na tuto sebepoznávací metodu.

Proč to tak je? Všichni máme v průběhu svého dne okamžiky, kdy sršíme energií a všechno nám jde od ruky. Kdy naše fantazie dokáže pracovat v širší sféře a soustředěnost je naším druhým jménem. Čas je objevit! Buďte kapánek sobečtí a zaměřte se jen sami na sebe. Zaznamenejte si čas pokaždé, kdy cítíte, že se vám něco opravdu daří a nemáte problém být soustředění. Třeba teď. Jsem schopna napsat článek a koncentrovat se na své myšlenky. Ztratily se někam myšlenky na hokkaido polévku i na seriál, kde se zrovna dějová linka dostala do napínavé části. Dokonce musím s těží přemýšlet, co jiného by teď mohlo zaměstnávat moji hlavu. A to je přesně ono! To je ten správný čas.

Naopak je taktéž dobré si zaznamenat, kdy jste ve stavu absolutní lenosti. Někdy je to problém, poněvadž je člověk líný i na to si zaznamenat, že je líný (u.u).

A zbytek je o načasování. Věřte, že vaše nejhorší projekty vznikají v době, kdy jste mimo své energetické špičky. Postrach maturit! - slohovka v blbou hodinu vyplodí jen blbý pokus o něco čitelného. Svou práci zefektivněte. Složitější věci nebo ty, na kterých záleží, dělejte výhradně v době, kdy jste zaznamenali svoji soustředěnost a nadšení. I cvičení se stane otravou v nevhodnou dobu. Tato energetická křivka vám může pomoci nejen zvládat složitěší úkony, ale podávat lepší výkony.

Stačí papírek na stole a jedem....